Garážové větrání: hlavní nuance

Někteří motoristé se mylně domnívají, že větrání garáže zvláštní pozornosti prostě nezaslouží, že bez ní můžete udělat. Tak, nezkušený, snaží se ušetřit na maličkosti, ne daleko-zrakově majitelé jednoduše poskytnout si další (alespoň ne malé) finanční náklady spojené s opravou garáže, v budoucnu.

Obsah
  1. Proč je nutné větrání
  2. Některé stavební předpisy
  3. Typy ventilačních systémů
  4. Přirozené větrání
  5. Mechanické větrání
  6. Systém kombinované ventilace

Proč je nutné větrání

Vytápění nebo nevyhřívaná garáž, větrání by mělo být povinné. Jinak sami neopatrní majitelé vytvářejí podmínky, které přispějí k časnému „stárnutí“ vlastního vozu. Důvodem všeho bude uměle zahřátý vzduch v chladném období roku. Při nízké cirkulaci vzduchu vzniká vlhká mikroklima, která způsobuje rychlou destrukci ve slabých oblastech skloviny (hrboly, škrábance atd.), Které pokrývají tělo. Kromě toho je špatná ventilace příčinou kondenzace a následně koroze.

Dejme ještě jeden argument ve prospěch uspořádání větrání. Oxidace povlaku automobilu také způsobuje stopy činidel, odpařování z různých barev, paliva, maziv, která jsou často dostačující prakticky v každé garáži. Ale akumulace oxidu uhelnatého, který vzniká při provozu automobilového motoru, obecněmůže představovat hrozbu pro život motoristy.

Garážová ventilace umožňuje vytvořit v této místnosti zdravé a pohodlné mikroklima, které bude sloužit jako další preventivní ochrana proti šíření toxických látek, patogenních mikrobů a plísní.

Některé stavební předpisy

Existují určité stavební normy, v nichž jsou specifikovány optimální mikroklimatické podmínky v garáži, a samozřejmě je lepší je dodržovat. Zde jsou některé z nich:

  • Teplota v garáži v zimě by měla být udržována na +5 ° C
  • .
  • Požadované vybavení pro přívod a odvod vzduchu
  • \ t
  • Směnné kurzy (na 1 osobní automobil) - 180m3 /h

Chtěl bych poznamenat: zahraniční odborníci tvrdí, že efektivní větrání je možné pouze v případě 6-10násobné výměny vzduchu.

Typy ventilačních systémů

\ t

V současné době se nejčastěji používají 3 typy ventilačních systémů, z nichž každá si zaslouží pozornost.

Přirozené větrání

\ t

Tento druh ventilace je dostatečně levný. Instalace takového systému nevyžaduje zapojení specialistů, vše lze provést nezávisle.

Přirozené větrání v garáži (schéma je poměrně jednoduché) se skládá ze žaluzií, které jsou instalovány na sání vzduchu. Jsou nezbytné pro přívod čistého vzduchu. Optimální umístění - od brány 15-20 cm od podlahy. Větší účinnosti takové ventilace může být dosaženo, jestliže průřez mřížky výfuku bude 2-3 krát menší než průnik výpusti paliva.

Má se zrušitdeflektor

Deflektor je výfukové zařízení, které je instalováno na střeše na konci dolu (výfukové potrubí). Deflektor pod vlivem větru uvnitř výfukového kanálu vytváří zónu se sníženým tlakem, která zajišťuje minimální průtok vzduchu. Závěr je jednoduchý: z atmosférických podmínek byl omezen průtok odpadního vzduchu.

Přirozené větrání nezahrnuje instalaci mechanických prostředků, protože proces výměny vzduchu je způsoben:

  • Současný vliv větru na fasády budovy a na vzdušnou linii (počáteční část dolu)
  • Zvedací síla, která je úměrná výšce dolu a rozdílu v hustotě mezi vnějším a odváděným vzduchem
  • Tepelná izolace vzduchovodů, která slouží jako ochranné zařízení proti hromadění kondenzace na vnějším povrchu

Jak již bylo řečeno, nádrže jsou instalovány na straně brány, ale deflektor musí být instalován v blízkosti koncové stěny ve vzdálenosti 15-20 cm pod stropem. Namontujte ho ve vzpřímené poloze. Je nutné izolovat vnější část deflektoru, aby se chránil před hromaděním kondenzátu. Vysoká výška plechového kanálu (nebo azbestové trubky) nad úrovní střechy není menší než 50 cm.

Řízení průtoku v systému přirozeného větrání se provádí ručně v závislosti na ročním období. Seřizování se provádí pomocí izolovaných šibenů. V teplém období musí být výfukové a palivové vstupy v otevřeném stavu. Kdypřichází zima, zpočátku jsou zakryté kachličkové žaluzie a samotná kapota je zakryta v garáži.

Během chladného období je důležité zachovat rovnost přílivových a výfukových ventilačních prostor, aby se zabránilo převrácení trakce. Pro regulaci průtoku vzduchu je nutné vytvořit klapku, která odpovídá průměru průsečíku ventilačního kanálu. Výškový rozdíl mezi výfukem (horním) a přítokovým (dolním) otvorem musí být nejméně 3 m.

Výpočet větrání prostor s přihlédnutím k jeho rozloze. Totéž platí pro výpočet průměru potrubí. Pro 1m2 by tedy garáž měla mít 1,5 cm potrubí. Průsečík trubek se může pohybovat od 100 do 250 cm2.

Přirozené větrání garáže má své plusy a minusy. Dělat to bez něj je prostě nemožné, ale nemůže zajistit dostatečné větrání po celý rok. To vysvětluje potřebu současného uspořádání dalších ventilačních systémů.

Mechanické větrání

\ t

Mechanická ventilace je považována za nejúčinnější, neboť nemá prakticky žádné nevýhody. Odstraňování a přívod vzduchu se provádí pomocí speciálních nezávislých zařízení výfukových a slapových systémů.

Přílivová ventilace

Zařízení, které má zajistit garáž vzduchem, zahrnuje elektrický ohřívač, ventilátor a filtr. Průchodem ventilačním potrubím se proudění vzduchu objeví v přílivové instalaci. Zde je proces filtrace a ohřevu, po kterém vzduch vstupuje do rozdělovačevzduchu Princip takové ventilace je "zdola nahoru", tj. Předpokládá se nižší přívod vzduchu. Existují dva způsoby, jak toho dosáhnout:

  • Při výstavbě pozorovací jámy namontujte vzduchové potrubí, na stěnách instalujte přítoky
  • Snížení potrubí prakticky na úrovni podlahy (20-30 cm nad)
  • Odsávací ventilace

    Pro některé je přijatelný systém větracího systému, který obsahuje axiální ventilátor, pro ostatní - kanálový ventilátor. První i druhá varianta jsou kombinovány se vzduchovým potrubím. Kanálový ventilátor však poskytuje rovnoměrnější a na vysoké úrovni distribuci vzduchu, ačkoliv pro uspořádání takového systému je zapotřebí velkého volného prostoru, který bude přidělen pro umístění potřebného vybavení. Kromě toho je takový způsob nákladnější.

    Je-li garáž v podzemí, musí být ventilační kanály ošetřeny protipožárním skladem (Endotherm, FiberGein atd.), Avšak před použitím těchto prostředků je nutné koordinovat jejich použití s ​​vedoucím hasičského sboru (aby nedošlo k nedorozuměním). Kromě toho, pokud to finanční možnosti dovolí, nebude zbytečné instalovat speciální senzory, kterými můžete kontrolovat koncentraci plynu v garáži.

    Garáž, jejíž ventilační systém je důkladně promyšlen s přihlédnutím k možným obtížím v procesu jejího uspořádání, bude trvat několik let bez globální opravy. Je důležité myslet nejen na teritoriální umístění této budovy,ale také vzít v úvahu možnost dodávky teplé vody. Důležitou roli hraje limit elektřiny, záleží na tom, které jednotky mohou být v této garáži použity a které přetíží elektrickou síť a mohou způsobit zkrat.

    Vznik obtížných situací může být:

    • Využití přítokových a výfukových elektrických spotřebičů s plastovým rekuperátorem (výhodou je snížení nákladů na elektřinu)
    • Provoz alternativního paliva (benzín, petrolej, vyhořelý olej nebo zemní plyn). Charakteristickým rysem těchto systémů je instalace "skříňového" stacionárního ohřívače, který je vybaven vysokotlakým ventilátorem a poskytuje účinný výstup vzduchu

    Rekuperátor a odsávání a odsávání

    Abychom pochopili, co je rekuperátor, musíte alespoň trochu pochopit proces nazývaný „rekuperace vzduchu“.

    Rekuperace vzduchu - proces ohřevu chladnějšího vzduchu (přítoku) je teplejší (výfuk). V tepelném výměníku pro regeneraci dodává vnitřní teplý vzduch velké množství nahromaděného tepla do venkovního vzduchu. V důsledku toho nedochází ke ztrátám tepla.

    Ventilace s přívodem a odvodem funguje spíše jednoduchým způsobem. V chladném období je vstup do garážového vzduchu čištěn filtrem a zahříván chladičem. Takový vzduch ho zahřívá do garáže a ředí prach, škodlivé plyny a páry benzínu. Po tom pracoval vzduch"V poledne" je vyhozeno do ulice. A pokud tento přístup chápeme, není absolutně racionální.

    Jak zvýšit účinnost větrání v garáži? Zvažte to na příkladu. V důsledku toho je teplota vzduchu odebíraná z garáže, řekněme, +21 stupňů Celsia, a teplota čerstvého vzduchu přicházejícího je -10 stupňů. Například máme instalovaný deskový rekuperátor.

    Konstrukčně má toto zařízení tvar čtverce, ve kterém je pohyb nataženého vzduchu směřován zespodu nahoru a proud vzduchu přicházející zleva doprava. Vnitřní desky pro vedení tepla neumožňují smíchání těchto proudů. Výsledkem je, že 65-70% tepelné energie odváděného vzduchu je přenášeno do přívodního vzduchu. V důsledku toho bude mít přítok teplotu +12 - +16 stupňů Celsia (na výstupu rekuperátoru) a odpadní vzduch bude mít teplotu + 2- + 6 stupňů Celsia. To vysvětluje úspory energie, protože vytápění vzduchem o teplotě -10 stupňů Celsia je mnohem komplikovanější než vzduch s teplotou +12 stupňů Celsia.

    Rekuperátory jsou vyráběny různými modifikacemi:

    • Plain
    • Rotační
    • Recirkulace vody
    • Střešní krytina

    Deskový rekuperátor je nejlevnější a nejjednodušší, dá se to udělat i vlastníma rukama. Takové zařízení má své výhody a nevýhody.

    Plusy:

    • Zařízení má účinnost 40-65%
    • .
    • V tepelném výměníku nejsou žádné pohyblivé části, které zajišťují delší životnost a nepravidelnostopravy
    • Přístroj nemá žádné části, které spotřebovávají elektřinu

    Nevýhody:

    • Nutnost uspořádání průsečíků trubek, potrubí, které není vždy dosažitelné
    • Vyřazení rekuperátoru z provozu v zimě vyžaduje pravidelné odstavení ventilátoru paliva nebo speciálního ventilu
    • .
    • Nevhodné pro mokrý přenos (pouze přenos tepla)

    V každém případě je nutné provést analýzu garáže a zvolit optimální ventilační zařízení.

    Systém kombinované ventilace

    \ t

    Větrání garáže bude úplnější a kvalitnější, pokud bude vhodně kombinovat přirozené a mechanické ventilační systémy. Přítok čerstvého vzduchu do garáže v kombinovaném systému je založen na stejném principu jako v přirozeném větrání, tj. Přes nádrže. Odstraňování odpadního vzduchu však bude prováděno pomocí axiálního ventilátoru, který je instalován ve zdi, nebo pomocí střešního ventilátoru, který je namontován na izolovaném prostoru kanálu. Tento přístup je typický pro mechanické ventilační systémy.

    Hlavní výhodou této metody je, že výfukový ventilátor spotřebovává podstatně méně elektřiny (méně než 100 W) než mechanická ventilace, náklady na celý systém jsou kapsy jakéhokoli motoristy. Nebyly však žádné nevýhody. Jde o to, že výfukový systém v systému kombinovaného větrání by měl pracovat nepřetržitě. Když je ventilátor vypnutý, systémSamozřejmě funguje, ale jeho účinnost je mnohem nižší. Tento problém můžete vyřešit pomocí relé nebo hodinového časovače, který umožní automatické nastavení.

    Další nevýhodou kombinovaného systému - přehřívání garáže při mínusových teplotách (protože zde není možnost ohřívání vzduchu), nedostatek filtrů.

    Jak vyrobit kapotu v garáži, každý majitel se rozhodne sám za sebe. Nicméně větrací systém by měl být zvažován ještě před budovou garáže, s ohledem na přítomnost vyhlídky, sklepů a dalších komerčních prostor. Je třeba mít na paměti, že výpočet je založen na počtu vozů, které budou v tomto "karavanu" žít. Je důležité zamyslet se nad uspořádáním systému, možná bude fungovat v tomto konkrétním případě, který systém bude optimální, bez něhož je možné provést, nebo naopak, že by měl být plánován dodatečně.

    Správně vybavené větrání garáží prodlouží životnost vozu a zachová zdraví jeho majitele.