Jak udělat naviják ze startéru vlastníma rukama

Každý, kdo často musí cestovat na bezvýchodnost dříve nebo později, chápe potřebu takové jednoduché adaptace jako navijáku. Dnes je na trhu k dispozici široká škála zařízení, jejichž náklady se liší v závislosti na složitosti samotného designu, trakční síle a ambicích výrobce.

Pokud váš rozpočet nestačí k nákupu takového zařízení, můžete zkusit naviják vlastními rukama. Samozřejmě, ne každý se rozhodne o takovém kroku: je mnohem jednodušší instalovat připravené zařízení. Nicméně, pokud máte rádi manuální práci, jste si jisti, přemýšlet o samo-vyrobené navijáky.

Existuje několik typů domácích navijáků: mohou to být hydraulické, ruční a elektrické pohony. Princip činnosti takového zařízení je následující: naviják je navinut na bubnu, který pak otočí ruce nebo motor. Zvažte každý typ navijáku podrobněji.

Elektrický naviják

Jako motor se nejčastěji používají automobilové startéry, které jsou upraveny pro provoz v motorovém režimu. Lze také použít generátory z nákladních automobilů. Můžete použít elektromotory z jiných zařízení. Elektrický pohon, bez ohledu na jeho původ, by měl mít vysoký výkon, vysoký točivý moment a spotřebovávat trochu proudu. Zabráníte tak vybití baterie.

Hydraulický naviják

Konstrukce hydraulického pohonu navijáku je mnohem složitější. Chcete-li jej vytvořit,zpravidla potřebujete olejové čerpadlo, olejovou nádrž a pohon. Navzdory tomu, že konstrukce hydraulického pohonu je sama o sobě složitá a těžkopádná, naviják s hydraulickým motorem má velkou výhodu oproti navijáku s elektrickým pohonem. Poskytuje značné trakční úsilí s relativně nízkou spotřebou energie.

Ruční navijáky

Ruční naviják je vyroben prakticky na stejném principu jako jiné typy navijáků. Úlohu motoru v tomto zařízení provádí osoba. Výkon zařízení závisí pouze na fyzické námaze obsluhy a délce páky.

Základní prvky navijáku

Hlavním nožem navijáku je buben s kabelem. Pokud se vám podaří najít hotový buben, který nevyžaduje žádné změny, bude to ideální volba. Pokud se to na straně neobjeví, bude to muset udělat sám. Pro tento účel dokonale zapadne část silnostěnné trubky. K tomu je nutné svařovat tváře o tloušťce od 4 do 5 mm.

V jedné z tváří může být v závislosti na typu navijáku svařované ozubené kolo. Trubka musí být také vybavena ložiskovými sedly. Dvojice můry z Zhiguli bude dokonale vhodná pro buben. Stačí jen tenký konec zředit a vařit obě strany bubnu.

Jako převodovka je nejvhodnější šneková převodovka s vysokým převodovým poměrem. Výhoda takového reduktoru spočívá v tom, že při použití pro vytvoření navijáku je eliminována potřeba bubnové brzdy. Pro zajištění bezpečnostipoužít naviják, je nejlepší poskytnout dálkové ovládání. Pokud provedete elektrický naviják vlastníma rukama pomocí startéru, je lepší použít startér vybavený planetovým převodem. Takový uzel je opatřen některými motory Zhiguli.

Udělejte naviják ze startéru

Z kovového plechu je nutné vytvořit místo, na kterém jsou upevněny všechny uzly. K tomu je nutné svařovat sedla pro hřídel bubnu a upevnit. Pak je převodovka připojena k primárnímu hřídeli nahoru. Převodovka je vybavena samočinným adaptérem pro instalaci startéru. Na primárním hřídeli je osazen ozubený převod s vhodným ozubeným modulem. Teď je to dostačující pro zajištění startéru a zajištění zapojení a můžete použít naviják.