Kontrola a opravy asynchronních elektromotorů

V předchozím článku jsem hovořil o tom, jak kontrolovat, najít a opravit závady v motorech kolektorů, které se liší tím, že mají uzel sběrače kartáčů. Teď vám řeknu, jak zkontrolovat, najít závadu a opravit asynchronní elektromotor, který je nejspolehlivější a snadno vyrobitelný ze všech typů motorů. Jsou méně běžné v každodenním životě (v kompresoru chladničky nebo v pračce), ale pro to často v garáži nebo dílně: ve strojích, kompresorech atd.

K opravě nebo zkoušcenebude asynchronní elektromotor pro většinu lidí obtížný. Nejčastější poruchou u asynchronních motorů je opotřebení ložisek, menší než zlomení nebo smáčení vinutí.

Většinu závad lze zjistit při externí inspekci.

Pravidelně doporučujiprodloužit životnost - zkontrolovat pomocí elektromotorů: stav ložisek, vyčistit od odpadků a prachu a zejména větracích otvorů.

Před připojenímnebo v případě, že motor nebyl delší dobu používán, je nutné, aby zkontroloval odpor izolace meggerem. Nebo pokud tam není žádný přítel elektrikáře s meggerem, pak to nebude zasahovat do preventivních důvodů rozebrat to a sušit vinutí statoru na několik dnů.

Před zahájením opravyelektromotoru je nutné zkontrolovat přítomnost napětí a provozuschopnosti magnetických spouštěčů, tepelného relé, propojovacích kabelů a kondenzátoru v přítomnosti obvodu.

Obsah
  1. Kontrola elektromotoru vněPřezkum
  2. Jak volat asynchronní elektromotor
  3. Jak volat elektromotor multimetrem
  4. Jak zkontrolovat izolační odpor vinutí elektromotoru
  5. Jak najít jistič

Kontrola elektromotoru vnější kontrolou

\ t

Úplnou kontrolulze provést pouze po demontáži elektromotoru, ale neprodleně k rozebrání.

Veškeré práce jsou prováděny pouze po odpojení napájení , zkontrolovány, zda není na elektromotoru, a opatření přijatá k zabránění jeho nedobrovolného nebo nesprávného vložení. Je-li zařízení připojeno, stačí, abyste z něj dostali zástrčku.

Pokud má okruh kondenzátory , je třeba jejich závěry ukončit.

Kontrola před demontáží:

  • Zvedání ložisek.Jak zkontrolovat a vyměnit ložiska v tomto článku.
  • Zkontrolujte potah inkoustuna krytu. Spálené nebo otluchivayasya v místech, barva označuje vytápění motoru v těchto místech. Zvláštní pozornost věnujte umístění ložisek.
  • Zkontrolujte tlapyupevnění motoru a hřídele spolu s připojením k mechanismu. Praskliny nebo zlomené nohy musí být svařeny.
  • Po demontáži z tohoto návodu je nutné zkontrolovat:

  • Olejv ložiskách. Nebo je nahraďte opotřebením.
  • Nedostatečný dotekpři otáčení rotoru ve statoru. Jsou-li odírány, použijí se opotřebovaná ložiska. Pokud je tolikRotor je vymazán, nebo jsou zde významné třísky (nejčastěji v okolí oběžného kola), bude třeba je vyměnit, protože vyvažování hřídele bude narušeno.
  • Krátce uzavřená ústap zkoumáme z důvodu neexistence poškození, zpravidla se taví nebo zčernává v místech tyčí spojených s kontaktními kroužky. Poškozený rotor nelze opravit a musí být vyměněn.
  • Dáleje nutné zkontrolovat vinutí statoruelektromotoru na prvním místě na integritě, to znamená, že nesmí být žádné roztrhané nebo lepící dráty. Pak se pozorně podívejte a podívejte se na zčernání drátů. Rovný drát tmavě červené barvy. Pokud se elektricky lesklý lak vybledne, pak vodič na těchto místech černý.
  • Může být vypálenjako součást vinutí a bude zde spínací obvod (na obrázku vlevo) a celé vinutí (na obrázku vpravo). Navzdory tomu, že v prvním případě bude motor pracovat a přehříván, je v každém případě nutné navíjení navíjet znovu.

    Jak volat asynchronní motor

    Pokud žádná vnější prohlídka nic neodhalí, je nutné pokračovat v kontrole pomocí elektrických měření.

    Jak volat elektromotor multimetrem

    Nejrozšířenějším měřičemdomácností je multimetr. S jeho pomocí můžete zavolat na integritu navíjení a na nepřítomnost poruchy na těle.

    V motorech o napětí 220 voltů.Je nutné zavolat start a prácivinutí V tomto případě bude startovní odpor 1,5 krát větší než pracovní. U některých elektromotorů bude mít startovací a pracovní vinutí obecný třetí závěr. Přečtěte si více o tomto zde.

    Napříkladmá motor ze staré pračky tři závěry. Největší odpor mezi dvěma body, který zahrnuje 2 vinutí, jako je 50 ohmů. Pokud vezmete zbývající třetí konec, pak to bude obecný konec. Pokud měříte mezi ním a druhým koncem startovacího vinutí - získáte hodnotu asi 30-35 ohmů, a pokud je mezi ním a druhým koncem pracovní - asi 15 ohmů.

    V motorech o výkonu 380 V,spojených schématem hvězdného trojúhelníku, je nutné rozpojit okruh a zavolat každý ze tří vinutí odděleně. Jejich odpor by měl být stejný od 2 do 15 ohmů s odchylkami ne více než 5 procent.

    Je nutné zavolatvšechna vinutí mezi sebou a na těle. Jestliže odpor není velký až nekonečno, pak je zde rozpad vinutí mezi sebou nebo na těle. Tyto motory musí být vloženy do navíjecích vinutí.

    Jak zkontrolovat odpor izolace vinutí elektromotoru

    Bohuželnekontrolujeme multimetrhodnotu izolačního odporu vinutí elektromotoru pro tento požadovaný megohmmetr pro 1000 voltů s odděleným napájením. Zařízení je drahé, ale je to každý elektrikář při práci, který musí připojit nebo opravit elektromotory.

    Při měřeníje jeden vodič z meggeru připojen k pouzdru v nelakovaném místě a druhý zase ke každému výstupu vinutí. Poté změřteizolační odpor mezi všemi vinutími. Při velikosti menší než 0,5 Megom je třeba motor sušit.

    Dávejte pozor , abyste předešli úrazu elektrickým proudem.

    Všechna měření se provádějípouze na odpojeném zařízení a po dobu nejméně 2-3 minut.

    Jak najít jistič

    Nejobtížnější je hledání blokovacího obvodu , ve kterém je zablokována pouze část závitů jednoho vinutí. Není vždy detekován externí kontrolou, proto se pro tyto účely používá u motorů 380 V - metr indukčnosti. Všechna tři vinutí by měla mít stejnou hodnotu. Při propojení v poškozeném vinutí bude indukčnost minimální.

    Když jsem byl v továrně v praxi před 16 lety, elektrikáři použili kuličku o průměru 10 milimetrů s indukčním motorem o výkonu 10 kilowattů, aby nalezli spojení mezi okruhy. Demontovali rotor a připojili 3 fáze přes 3 spouštěcí transformátory k vinutí statoru. Pokud se vše v pořadí míče pohybuje v kruhu statoru a v přítomnosti mezistupňového uzávěru, je primaginizován do místa svého původu. Kontrola by měla býtkrátkodobá a být čistá koule může létat!

    Dlouhodobě pracuji jako elektrikář a kontroluji propojení, pokud se motor s napětím 380 V po 15-30 minutách práce nezačne silně zahřívat. Ale před demontáží zkontroluju motormnožství jimi spotřebovaného proudu ve všech třech fázích. Měla by být stejná s malou korekcí chyb měření.