Lakování a leštění nábytku

2. dubna 2009

Lakování a leštění nábytku
\ t


Sekce: Truhlářské práce

\ t


Leštění lakování je velmi běžnou metodou pro úpravu truhlářských výrobků, zejména nábytku. Pro tento účel se používají alkohol, oleje a nitrocelulózové laky.

Průhledné laky chrání dřevo před působením vody a prachu, dodávají povrchu silný jas a kontrastní texturu.

Olejové laky tvoří silný povlak odolný proti vlhkosti se silným leskem; používají se pro výrobky s vysokou vlhkostí. Alkalické laky dodávají měkký lesk, vytvořený film není odolný proti vlhkosti; Používají se k dekoraci nábytku, které nejsou vystaveny působení různých teplot a vlhkosti.

Nitroblasty se používají pro vnější i vnitřní práci. Vytvářejí nátěr se silným leskem a více odolným vůči vlhkosti než alkoholové laky.

Laky jsou roztoky pryskyřic v oleji, ethylalkoholu nebo jiných rozpouštědlech. Jsou připraveni k prodeji. Rozlišovací laky jsou tučné a tenké. Mastné laky s nízkým obsahem pryskyřice jsou vysoce elastické a odolné vůči atmosférickým srážkám, které se používají hlavně pro venkovní práce. Medové laky obsahují více pryskyřic, dávají méně elastické fólie, ale rychleji osuší.

Olejové laky vysychají pomalu, asi 48 hodin. K zakrytí nábytku se nejčastěji používají lehké, tenké laky. Nejlepší jsou hedvábné laky, které dávají hladký film, odolný vůči světlu a teplu a máhladký lesk Nádoby na laky tvoří méně elastické fólie. Iditolovye laky jsou nestabilní na světlo, a časem jejich film zčervená.

Vhodné pro zpracování a nitrolátové fólie , ale pouze ty, které lze aplikovat štětcem nebo tamponem. Laky určené pro rozprašování pomocí spreje nelze použít pro aplikaci štětcem nebo tamponem. Perchlorvinilické laky se nacházejí v extrémní době, široce používané při zpracování truhlářských výrobků. Fólie těchto laků mají vyšší odolnost vůči různým teplotám a poskytují dobrý lesk.

Alkoholické laky zcela vyschnou během 30-40 minut. Olejové a alkoholové laky se mohou nanášet na povrch výrobku štětcem nebo tamponem.

Všechny laky se dělí podle barvy na světlou a barevnou nebo pigmentovanou. Při nákupu laku je třeba věnovat pozornost jeho názvu a metodám, které jsou uvedeny na etiketě.

Během procesu leštění a leštění dřeva je často nutné bělidlo, změkčování, odstraňování hromady, pak malování transparentními barvivy, vyplnění pórů.

K provádění prací na přípravě výrobků pro lakování a leštěníje třeba ruční kartáče nebo příruby a nezbytně tampony . Extrémy jsou nejpoužívanější.

Tampon je měkká koule s kuřecím masem nebo o něco více, vyrobená z vlny, zabalená do gázy nebo jiné látky. Vata se ale spíše pevně vtahuje do koule a tření bavlněné tkaniny na povrchu dřeva zanechává zbytky vláken, které kontaminují povlak. Je lepší udělat tampon z vlny nebopletená látka zabalená do měkké a čisté tkaniny. Vlna dává mírný lak a plátěná tkanina nezanechává vlákna.

Doporučuje se mít dva nebo tři tampony, protože je nemožné udělat to samé s tamponem, leštit nebo leštit a podzapolnenie s pemzou.

Je nepřípustné otírat tampon do laku; Extrém by měl být nalit do tamponu v takovém množství, že při nejmenším tlaku na tampon opustil na rovném povrchu hladkou a úzkou vrstvu. Před začátkem práce se doporučuje nastavit pevnost v tahu v závislosti na stupni naplnění lakem na zkušební štětiny.

Při malování lakem nemačkejte tamponem; Když se lak opotřebovává, je tampon nasazen, narovnán uvnitř své vlny nebo vlněné tkaniny, přidá požadované množství laku a sbírá rohy. Jeden a tentýž tampon může být aplikován a tenký, a tukové vrstvy laku, který závisí na síle tlaku na to.

Tampon, naplněný lakem, se umísťuje na povrch výrobku, lehce lisované a nápadné podélné pohyby podél vláken dřevěných nanesených vrstev laku.

Na bočních stranách tamponu se často objevuje vytvrzený lakový film. Takový tampon pro budoucí práci není vhodný. Měla by být nahrazena novými nebo opláchnout vnější obal v alkoholu a vyměnit vatu.

Bělení vzniká, když je na povrchu výrobkuz kaseinového lepidla skvrna nebo dřevo samo o sobě nemá nerovnoměrnou barvu, například kryt stolu, který je složen ze samostatných desek různých barev.

Bělení se nejčastěji používá při barvení nábytku ve světlých tónech.

Má-li být výrobek natřen světlými barvami, musí být odstranění jehly provedeno 25% roztokem acetonu, pro který je 1 díl acetonu smíchán se 4 díly vody. Je třeba poznamenat, že roztok je hořlavý. Práce by měla být prováděna ve větraném prostoru,

Dobrá bělící směs je 15% vodný roztok peroxidu vodíku s přídavkem amoniaku do takové míry, že kompozice má silný zápach. Toto složení navlhčí povrch a ponechá několik dní, po kterém se dřevo stane zcela bílé.

K odstranění pryskyřicez druhů měkkého dřeva je zapotřebí demolice. Pokud se tak nestane, může pryskyřice pod vlivem přehřátí vniknout do povrchu výrobku a poškodit povrchovou úpravu.

Pryskyřice, působící na povrchu, se odstraní seškrábáním; úplnější odstranění pryskyřice se provádí roztoky acetonu, benzínu, terpentýnu.

Široce používán 5-6% roztok uhličitanu sodného nebo 4-5% roztok hydroxidu sodného. Pro přípravu roztoku vezměte 5 g uhličitanu sodného nebo 4-5 g žíraviny, rozpusťte je ve 100 g horké vody. S tímto materiálem otřete dřevo hadříkem nebo travním kartáčem, po kterém se zmýdelněná pryskyřice promyje teplou vodou.

Při odsolování můžete okamžitě vytvořit a odbarvit a přidat 1 litr odsolovací směsi 50-60 gramů bílého nebo běleného vápna. Nanesená kompozice je ponechána na povrchu dřevaasi 30-60 minut a pak se promyje slabým roztokem kyseliny chlorovodíkové (síla roztoku není vyšší než 1%). Místo kyseliny, můžete použít mýdlový roztok, vaření s 1 litrem vody, 20 g mýdla.

Práce s kyselými loukami by se měly provádět v gumových rukavicích. Ze sody je dřevo tmavší, takže v budoucnu je natřeno více černými odstíny.

Namočené dřevo by mělo být důkladně opláchnuto teplou vodou, vysušte a začněte odstraňovat hromadu.

S pomocí různých barviv se provádí transparentní malba .

Barviva pro transparentní barvení dřeva jsou přímá, hlavní, kyselá, protrahující a projevují se. Pro práci nejčastěji používejte kyselá barviva, která jsou dobře rozpustná ve vodě a dávají jasnou světelně odolnou barvu. Používejte anilinová barviva, která barví bavlněné a vlněné tkaniny, stejně jako kožešinu. Nepočítá je, prodává speciální barviva na dřevo, které se nazývají komáři. Barviva a mořidla se rozpouští v horké vařené vodě a filtrují přes gázu. Suché barvivo se odebírá, aby se získal roztok odpovídající barvy, ale s opakovanou aplikací slabé látky můžete získat jakýkoliv tón. Pro získání silnější barvy by měl být roztok zahřát. Pro dosažení hladkého zabarvení by měl být roztok aplikován na dřevo dvakrát s prodloužením 5 minut.

S pomocí vodných roztoků těchto barviv je možné imitovat dřevo běžných plemen pod vzácnými a hodnotnými dřevinami. Při výběru barev je důležité vzít v úvahu různé barvyjejich schopnost vstoupit do chemické reakce, například s taniny, dostupné ve dřevěném dubu a kaštanu. Před nanesením konkrétního produktu je tedy nutné vzorek na kus dřeva stejného plemene.

Existují metody povrchové a hluboké malby; První z nich je vhodnější pro přehledné zpracování. Dřevo má složitou strukturu a nerovnou strukturu, ve stejném dílu jsou hustá a porézní místa. Složení, struktura a barva dřeva mají významný vliv na zbarvení. Například suky jsou namalovány špatně, přebytek pryskyřice na jednotlivých částech povrchu negativně ovlivňuje rovnoměrnost nátěru. Vlhkost také zabraňuje pronikání do dřeva barviva, snižuje jeho zbarvení.

Aby se vytvořilo řešení takové barvy, s níž by bylo možné získat dobrý obraz pro jedno nebo jiné plemeno dřeva, barviva se smísí. Mělo by být známo, že kyselá barviva mohou být smíchána pouze s kyselinou, hlavní - s hlavní.

Například pro barvení břízového dřeva červenohnědým tónem je třeba odebrat 4 m Beytse N 12, 1 g barviva Rubin, 1 g barviva Maringa, 200 g vody. Pro barvení třešňovou barvou se připraví roztok barviva: 1 g kyseliny žluté chromové, 5 m chromové kávy, 1,5 g tmavé kyseliny, 5 g amoniaku, 500 g vody. Pro simulaci břízy pod maticí použijte maticovou matici - 5 g, Beyz N 10 - 0,5 g, zředěnou ve 250 g vody. Pod načervenalým stromem: Beytse N 12 - 5,25 m, Rubin - 1 g, Maringo - 1,25 g, voda - 250 g.

Březové dřevo, borovice, \ tjedle, modřín a buk mohou být natřeny v hnědé barvě: 3 m kyselina chromová, 2 cm kyselina octová, hliník hliník 11 g, voda 1 litr. Dubové dřevo, řebříček, buk a habr jsou natřeny tmavou barvou s vodou rozpustným nigrosinem, který je odebrán na 250 g vody 12,5 g.

Které dřevo je nejvhodnější na nátěry výrobků? Uvažujeme o běžných dřevinách, které dokonale napodobují pod cennějšími.

Bříza je dokonale imitována pod šedivým javorem a hrubě pod ořechem. Dub, osika a topol zhruba napodobují temný strom, smrk - ořech a načervenalý strom. Jilm, olše, třešně a hrušky jsou dokonale napodobeny pod sekvojem, švestkou, jabloní a habrem - pod temnotou, bukem - pod červeným stromem a hrubě - pod ořechovou temnou, cedr je hrubě napodoben pod červeným stromem, javorem - pod růžovým a tmavým stromem , také pod polysantrou.

Pro zbarvení dřeva v příslušné barvě byste měli pečlivě vybrat barvu barviva. Proto je často nutné míchat dvě nebo tři nebo více barviv. Pro začínající tesaře a milovníky je lepší používat hotová barviva.

Stírání se provádí po nátěru . Výrobek by měl být důkladně usušen a otřen, aby se odstranil přebytek barviva, které zvlní texturu dřeva, a aby se vyhladila hromada v procesu malby. K tomu je malá dřevěná tyčinka obalena flanelem nebo látkou ve dvou až třech vrstvách, nanesena na zaprášený materiál - na kůži N 6 nebo 5, na koňské vlasy nebo na úzké nehluboké holení.

Stírání je nezbytnévytvořit zcela suchý povrch a nutně podél vláken dřeva s jednoduchým tlakem na tyč. V procesu práce je nutné se podívat na skutečnost, že ne otřít vrstvu barviva a ne rozkvétat nepotažené dřevo. Po otírání musí mít povrch slabý lesk.

Po dokončení stírání se začnou čistit.

Plnění nebo plnění se provádí za účelem uzavření nebo vyplnění malých otvorů na povrchu dřeva . Po leštění nebo leštění zanechávají na povrchu jako malé body, což značně snižuje kvalitu zpracování.

K vyplnění těchto pórů a vytvoření neporézního povrchu, na kterém by ležel lak nebo lesk na hustém substrátu, vytvořte základní nátěr.

K provedení práce se používají různé materiály. Například pemza ve formě úzkého prášku, čas od času připraví jednoduchý nebo tónovaný tmel na dřevo.

Uzemnění voskovou pastou nebo voskem neposkytuje vlastnost, která je prezentována na předražené dekoraci, individualitu při leštění. Proto místo vosků používejte speciální tmely nebo suché práškové materiály.

Před začátkem půdy by měl být povrch dřeva dokonale připravený, natřený transparentními barvivy, zcela odstraněn.

Uzemnění se provádí v následujícím pořadí. Díl je stohován vodorovně ve výšce 60-70 cm od podlahy. Pak vezměte dva kousky pemzy s jemně obrobenými letadly a potřete je jeden po druhém (nebo pemze v třecí misce), prosévanépřes starou kapronovou punčochu a pemzový pemzový prášek v gázovém sáčku, který je ušit z 2-3 vrstev gázy.

V tamponu nalijte alkoholový nátěr nebo polyuretan a kruhové pohyby je nalijte na povrch. Prášek pemzy se aplikuje na čerstvě nanesený lak nebo lesk. Posypeme práškem povrchem, položíme na něj tampon a vytvoříme trus výplně v pórech stromu, smícháme s lakem nebo polystyrenem. Půdy jsou vytvářeny, dokud nejsou vyplněny všechny póry.

Pokud není pemza, tmel může být vyroben z přírodního lnu nebo 34 hmotnostních dílů oxolu, 9 hmotnostních dílů terpentinu, 3 hmotnostní díly a 54 hmotnostních dílů škrobu. Škrob se smíchá s terpentýnem, poté se sicátkem a teprve potom se sušícím olejem. Po důkladném promíchání se tmel odebere tamponem nebo hadříkem a vmíchá se do pórů dřeva, odstraní se přebytek špachtlí nebo gumičkou.

Tmel může být připraven z 10 hmotnostních dílů oxolů maziv, 2 hmotnostních dílů sycat, 30 hmotnostních dílů terpentinu, 15 hmotnostních dílů kalafuny a 70 hmotnostních dílů mastku. Kalafuna se roztaví ve vodní lázni, nalije se tam terpentýn a sifon, vše se smíchá se sušeným olejem a nalije se tam mastek. Tmel se aplikuje stejným způsobem jako výše. Kromě těchto tmelů existují i ​​další.

Primer může být vyroben ze 60 hmotnostních dílů lubrikantů oxolu, 30 hmotnostních dílů terpentinu, vichry, hamburgeru nebo jiného suchého pigmentu (10 hmotnostních dílů). Pigment závisí na barvě dřeva.

Primery se suší denně po průměru. Důkladně uzemněné povrchyzkontrolovat a v případě závad vytvořit druhý základní nátěr.

Broušení prvního nátěru se provádí po , protože je dokonale suché. Při broušení odstraňte všechny stopy základního nátěru a ponechte je pouze v pórech. Pro broušení použijte slupku N 8. Broušení se provádí následujícím způsobem: vezměte si dřevěnou tyčinku, zabalte ji flanelem nebo hrubým hadříkem a poté odlupujte a brouste podél vláken ze dřeva bez silného lisování na baru, dokud se nedosáhne hladkého plochého povrchu bez pórů a hromady. Prach očistěte čistým suchým hadříkem nebo štětcem. Pokud se na povrchu objeví póry, je nejlepší základní nátěr opakovat. Po naplnění je výrobek potažen lakem - lakovaný nebo leštěný

Zdroj vlastních výrobků:

http://www.umeltsi.ru/