Připojení elektromotoru na 380 V

Třífázové motorymají vyšší účinnost než 220 V jednofázové motory. Pokud máte 380V vstup v domě nebo garáži, pak si nezapomeňte koupit kompresor nebo třífázový elektromotor. To zajistí stabilnější a hospodárnější práci zařízení. Pro spouštění motoru nejsou nutné různé spouštěče a vinutí, protože ve statoru dochází bezprostředně po připojení k elektrické síti 380 Voltů k rotujícímu magnetickému poli.

Obsah
  1. Volba spínacího obvodu elektromotoru
  2. Schéma zapojení elektrického hvězdného trojúhelníku
  3. Připojení obvodu hvězdicového trojúhelníku

Volba spínacího obvodu elektromotoru

Schémata zapojení třífázovýchmotorů pomocí magnetických spouštěčů jsem podrobně popsala v předchozích článcích: "Schéma zapojení elektromotorů s tepelným relé" a "Reverzní startovací schéma".

Zapojte třífázový motor do 220 V sítě pomocí kondenzátorů v tomto obvodu. Ovšem dojde k významnému poklesu výkonu a efektivnosti jeho provozu.

Ve statoru asynchronního motorupři 380 V existují tři samostatná vinutí, která jsou navzájem spojena v trojúhelníku nebo hvězdě a tři fázové fáze jsou spojeny se třemi paprsky nebo vrcholy.

Je třeba vzít v úvahu , že když je hvězda připojena, start bude plynulý, ale pro dosažení plného výkonu je nutné připojit motor trojúhelníkem. V tomto případě se výkon zvýší o 1,5 krát, ale proud na začátku výkonných nebo středně velkých motorů bude velmi vysokývysoká a může také poškodit izolaci vinutí.

Před připojenímk elektromotoru si přečtěte jeho vlastnosti v pasu a na typovém štítku. To je důležité zejména při připojení třífázových elektromotorů západní Evropy, které jsou navrženy pro práci ze síťového napětí 400/690. Příklad takového štítu na obrázku níže. Takové motory jsou propojeny pouze systémem „trojúhelníku“ s naší rozvodnou sítí. Mnozí montéři je však spojují podobně jako domácí v „hvězdě“ a elektromotory s ním spalují, zejména rychle pod zatížením.

V praxijsou všechny elektromotory domácí výrobyna 380 voltech spojeny hvězdou. Příklad v obrázku. Ve velmi vzácných případech se při výrobě pro účely vytlačování veškerého výkonu používá kombinované schéma zahrnutí hvězdného trojúhelníku. Podrobně se dozvíte na konci článku.

Schéma zapojení elektrického hvězdného trojúhelníku

U některýchnašich elektromotorů je na výstupu pouze 3konců statoru s vinutím - to znamená, že hvězda je již uvnitř motoru. Můžete k nim připojit pouze 3 fáze. Aby bylo možné sbírat hvězdy, potřebujete oba konce, každé vinutí nebo 6 závěrů.

Číslování konců vinutí v diagramech jde zleva doprava. K číslům 4, 5 a 6 jsou ze sítě připojeny fáze A-B-C.

Při zapojení hvězdy s třífázovým elektromotorem se začátek jeho vinutí statoru spojí na jednom místě a na konci vinutí.Jsou připojeny 3 fáze napájení na 380 voltů.

Při zapojení trojúhelníkemjsou vinutí statoru vzájemně propojena v sérii. V praxi je nutné spojit konec jednoho vinutí se začátkem dalšího. Tři fáze napájení jsou připojeny ke třem spojovacím bodům mezi nimi.

Připojení obvodu hvězdicového trojúhelníku

Pro připojení motoruk poměrně vzácnému hvězdnému schématu při startu, po němž následuje převod do provozního režimu v trojúhelníkovém obvodu. Takže budeme schopni stlačit maximální výkon, ale ukazuje se, že je to poměrně komplikovaný okruh bez možnosti reverzace nebo změny směru otáčení.

Pro provoz okruhu jsou zapotřebí 3 spouštěče.První K1 je připojen k napájení na jedné straně a na druhé straně ke koncům vinutí statoru. Začali se připojovat ke K2 a K3. Od startéru K2 je start vinutí spojen s ostatními fázemi podle schématu trojúhelníku. Když je K3 zapnutý, všechny 3 fáze jsou zkráceny a je dosaženo schématu práce hvězdy.

Pozor , magnetické spouštěče K2 a K3 by neměly být zapnuty současně, nebo se stane, že dojde k nouzovému vypnutí bezpečnostního zařízení v důsledku výskytu mezifázového zkratu. Proto je mezi nimi proveden elektrický zámek - když je jeden z nich zapnut, řídicí jednotka druhého je odblokována kontakty.

Systém funguje takto.Když je spouštěč K1 aktivován, časové relé obsahuje K3 a motor se spustí podle schématu hvězdy. Po stanoveném intervalu dostatečném pro úplné spuštění motoru se časové relé vypneK3 launcher a K2. Motor se přepne na navíjecí práce podle schématu "trojúhelník".

Odpojení nastáváspouštěčem K1. Po restartu se vše znovu opakuje.