Provozní režimy elektromotorů

Provozní režimy elektromotorů podle GOST

elektrické může pracovat v různých režimech, které se liší termín pracovní cyklus, povahu a velikost zatížení, velikost ztrát v různých fázích pracovního a způsob pohodě.

Existuje mnoho kombinací těchto parametrů. Ti z těchto kombinací, které jsou nejpopulárnější a nejrozšířenější v praxi jsou tzv nominální (typické) režimy.

Způsob činnosti elektromotorů lze popsat různými způsoby. Nejprve numericky. Tento způsob se používá, když zatížení elektromotoru zůstává konstantní nebo jeho změna je předem stanovena. Za druhé, pro tento účel lze použít harmonogram závislosti některých charakteristik motoru na čase. Zatřetí, může uživatel vybrat jednu z jmenovitých otáček za podmínek pasu - kovovou deskou na typovém štítku motoru, na kterém je uveden typ, číslo, kapacitu, efektivitu a doporučeného režimu (ve zkrácené S1 až S8). V typických režimů by měl fungovat sériové motory, s spolehlivý výkon a provozuschopnosti zaručena výrobcem automobilů v případě, že je motor provozován v tomto režimu do pasu při jmenovitém zatížení. Rychlá porucha je obvykle způsobena tím, že byl zvolen elektrický stroj bez zohlednění požadovaného jmenovitého režimu. Například může spálit zvedací mechanismus motor s častým start-up, pokud byl konstruován pro snadnější provozní podmínky. PoskytovánoSprávný provoz motoru může pracovat až 20 let bez větších oprav. Významné snížení životnosti v důsledku brzkého zničení izolace je spojeno s překročením přípustné teploty.

Existuje několik jmenovitých režimů popsaných IEC (Mezinárodní elektrotechnická komise) a přijatých GOST. Základní tři režimy jsou první tři (S1, S2 a S3). Domácí výrobci zaznamenávají do pasů údaje pro tyto režimy. Složitější podmínky vyžadují použití režimů S5 - S8 (brzdění, proměnné zatížení, reverzace). Základní charakteristikou zátěžových režimů je alokace tepla. Provoz elektrického stroje je doprovázen jeho vytápěním, je vysvětlen procesem v něm probíhajícím.

Dlouhá dráha S1

Většina vozidel je určena pro režim S1. Je vhodný pro motory dopravníků, kompresorů, čerpadel, ventilátorů, dopravníků. Vyznačuje se konstantním zatížením bez přerušení až do dosažení tepelné rovnováhy. To znamená, že všechny části motoru se zahřívají a teplota se stává konstantní.

Krátkodobý režim S2

V určité fázi stroj běží při konstantním zatížení (10, 30, 60 a 90 min). Tento termín nestačí k dosažení tepelné rovnováhy. Pak dojde k zastavení, vypnutí a chlazení. Tento režim je typický pro elektrické pohony ventilů a bran.

Opakovaně krátkodobý provoz S3

Používá se ve výtazích akohoutky Vyznačuje se opakováním stejných fází provozu a následným zastavením vozu. Teplota nemá čas na dosažení konstantní hodnoty a během doby zastavení nemá stroj čas úplně vychladnout. Cyklus je omezen na 10 minut.

Režim S4

Má dlouhou počáteční dobu. Obsahuje opakující se série, z nichž každý spouští motor, běží při konstantním zatížení, pak chladí (ale ne úplně). Nedochází ani k maximálnímu vytápění. Pro tento režim je důležité zaznamenávat ztráty při uvádění do provozu, což zajišťuje, že teplota překročí jednotlivé části stroje.

Režim S5

Zahrnuje řadu stejných cyklů, z nichž každý běží po dlouhou dobu, pracuje, provádí rychlé brzdění a poté se ochladí. Topení ovlivňuje ztráty nejen při uvádění do provozu, ale také při zpomalení práce.

Režim S6

Jedná se o sérii opakujících se cyklů práce, kdy stroj nedosáhne konstantní teploty, ale také nevychladne. Doba každého cyklu není delší než 10 minut. Stroj nejprve pracuje s konstantním zatížením, pak při volnoběhu.

Režim S7

Jedná se o řadu opakujících se cyklů, které obsahují dlouhý start, konstantní jmenovité zatížení a rychlé elektrické brzdění. Liší se v nepřítomnosti zastávek. Pracovní podmínky nejsou tak velké, aby bylo dosaženo tepelné rovnováhy. Během brzdění dochází k výrazným ztrátám, které zajišťují ohřev stroje.

Režim S8

Jedná se o komplexní režim, který zahrnuje řadu opakujících se cyklů, během nichž se práce provádí při několika různých úrovních zatížení a rychlostech bez zastavení. Tepelné rovnováhy není dosaženo.

O umístění elektromotoru a principu jeho provozu se můžete dozvědět v následujícím článku.