Spouštěcí relé pro chladničku: účel ochranného zařízení

Téměř všechny chladicí zařízení pro domácnost mají jednofázový motor. Pro jeho spuštění je nutné použít spínací relé pro chladničku. Pokud tato jednoduchá, ale důležitá část selže, kompresor se zastaví. Znáte-li principy zařízení, můžete problém určit a nezávisle jej opravit.

Obsah
  1. Spuštění jednofázového indukčního motoru
  2. Princip činnosti spínacího relé
  3. Schéma zařízení a připojení k kompresoru
  4. Uzavření kontaktů pomocí indukční cívky
  5. Proudová regulace polohovadla
  6. Provádění typu proudové ochrany
  7. Možné závady a kontroly
  8. Poruchy během provozu relé
  9. Odpor volání přes kontakty
  10. Kontrola platnosti plakátu
  11. Poškození kontaktní lišty
  12. Frekvenční provoz proudové ochrany
  13. Video instrukce pro opravy reléových ochranných zařízení

Spuštění jednofázového asynchronního motoru

Kompresorové motory instalované v moderních chladničkách jsou svým charakterem jednofázové asynchronní motory se startovacím vinutím. Jejich hlavními součástmi jsou rotační rotor a stacionární stator.

Rotor je dutý válec vyrobený z vodivého materiálu nebo obsahující zkratové vedení. Stator obsahuje dvě vinutí: pracovní (hlavní) a start (start). Jsou vzájemně uspořádány pod úhlem 90 stupňů,nebo mají opačný směr navíjení - tzv. "bifilyar".

Střídavý proud, který prochází hlavním vinutím, vytváří magnetické pole s proměnným vektorem.

Pulzující pole lze rozložit na dvě, rotující se stejnou periodou, ale v opačném směru. Je snazší pochopit fyzikální povahu procesu nárazu na rotor

.

Jestliže rotor není statický, pak se podle zákona elektromagnetické indukce motor bude vyvíjet nebo inhibovat točivý moment, protože se posouvá vzhledem k přímému a opačnému směrovému magnetickému toku. Proto, aby se udržel pohyb dostatečného střídavého proudu, prochází pracovní vinutí.

Pokud je rotor stacionární, pak se stejným skluzem ve vztahu k magnetickým tokům bude výsledný elektromagnetický moment nulový. V tomto případě je třeba vytvořit moment. To vyžaduje počáteční navíjení.

Vinutí ve vinutí musí být posunuta ve fázi, takže motor zavede prvek pro posun fází - registr, škrticí klapku nebo kondenzátor. Poté, co rotor dosáhne požadované otáčky, zastaví se přívod elektrické energie do startovacího vinutí.

Pro spuštění jednofázového indukčního motoru je tedy nutné projít proud dvěma vinutími a podporovat rotaci rotoru pouze na pracovní. Chcete-li tento proces nastavit v řetězci před kompresorem chladničky a nastavit spínací relé.

Relé se nacházejí v blízkosti kompresoru a lze je snadno odstranit. Je z kontroly tohoto webustart, když je motor v provozu problém

Princip činnosti spínacího relé

Navzdory velkému počtu výrobců komponentů do chladniček je schéma zapojení a konstrukce spouštěcích relé téměř identické. Jejich realizace může být v zásadě zjištěna a odstraněna porucha.

Schéma zařízení a připojení k kompresoru

Elektrický obvod relé má dva vstupy ze zdroje a tři výstupy do kompresoru. Jeden vstup (podmíněný - nula) prochází přímo a druhý (podmíněně - fázový) uvnitř zařízení se dělí na dva:

  • první přechází přímo na pracovní vinutí;
  • druhá prochází odpojenými kontakty na počátečním vinutí.

Pokud relé nemá sedadlo, je nutné při připojování k kompresoru zaměňovat s postupem připojení kontaktů. Rozsáhlé internetové metody pro určování typů vinutí pomocí měření odporu nejsou v obecném případě správné, protože u některých motorů je počáteční odpor pracovního vinutí stejný.

V závislosti na výrobci mohou mít elektrické obvody pomocného relé menší úpravy. Ochranný blok může být například nesen na žíle, která je umístěna níže na obrázku

.

Proto je nutné najít dokumentaci nebo rozebrat kompresor, abyste pochopili polohu kontaktů průchodu. Můžete to také provést, pokud jsou na výstupu identifikátory znaků:

  • "S" - start vinutí;
  • "R" - pracovní vinutí;
  • "C" je obecný výstup.

ReléJiný způsob upevnění na rámových chladničkách nebo na kompresoru. Mají také své současné vlastnosti, takže při výměně je třeba vyzvednout zcela identické zařízení, ale lepší - stejný model.

Uzavření kontaktů indukční cívkou

Relé elektromagnetického spouštění pracuje na principu uzavření kontaktu pro průchod proudu skrz startovací vinutí. Hlavním aktivním prvkem zařízení je elektromagnetická cívka, zapojená v sérii s vinutím hlavního motoru.

V okamžiku spuštění kompresoru se statickým rotorem prochází solenoidem velký startovací proud. Výsledkem je vytvoření magnetického pole, které posouvá jádro (kotvu) s olověným vodičem, který je na něm nainstalován a který uzavírá vinutí kontaktního vinutí. Zrychlení rotoru začíná.

S rostoucí rychlostí rotoru hodnota prochází cívkou proudu klesá, v důsledku čehož napětí magnetického pole klesá. Při působení vyrovnávací pružiny nebo gravitace se jádro vrátí do výchozího bodu a kontakt se odemkne.

Na krytu má relé s indukční cívkou šipku "nahoru", která označuje správnou polohu zařízení v prostoru. Je-li umístěna jiným způsobem, pak nedojde k otevření kontaktů působením gravitace

Motor kompresoru nadále pracuje v podpěře rotoru rotoru, který prochází přes pracovní vinutí. Příště bude relé fungovat pouze po zastavení rotoru.

Proudová regulace polohovadla

Uvolněné pro moderní chladničky relé jsou často používány posistor - druh tepelného odporu. Pro toto zařízení existuje teplotní rozsah, pod kterým prochází proud s nevýznamným odporem a vyšší - odpor prudce roste a dochází k poruše obvodu.

Ve spínacím relé je polohovadlo integrováno do obvodu vedoucího k startovacímu vinutí. Při pokojové teplotě je odpor tohoto prvku zanedbatelný, takže při startu kompresoru běží proud volně.

Vzhledem k přítomnosti odporu se pozicionér postupně zahřívá a po dosažení určité teploty dojde k poruše okruhu. Ochlazuje se až po zastavení proudu proudu do kompresoru a opět se spustí při opětovném zapnutí motoru.

Postavení je tvarováno jako nízký válec, takže profesionální elektrikáři se často nazývají „pilulkou“.

Provádění typu proudové ochrany

Asynchronní motor je komplexní elektrické zařízení, které je náchylné k poruchám. Pokud dojde ke zkratu, jistič, který je instalován v rozvaděči, bude fungovat. Když ventilátor chladí cívku a mechanické pohyblivé prvky, bude reagovat vestavěná tepelná ochrana kompresoru.

Vnitřní tepelná ochrana elektromotoru vychází z plakátu. Reaguje na obecnou změnu teploty uvnitř zařízení, která může mít vnitřní i vnější příčiny

Může však nastat situace, kdy motor začne spotřebovávat dlouhou dobu (více než 1 sekundu).více nominální za 2-5 krát. Nejčastěji k tomu dochází, když dojde k neplánovanému zatížení hřídele v důsledku rušení motoru.

Intenzita proudu se zvyšuje, ale nedosahuje hodnot zkratu, takže stroj nebude fungovat. Neexistují také důvody pro odpojení v tepelné ochraně, protože teplota po tak krátkou dobu se nezmění.

Jediný způsob, jak rychle reagovat na vzniklou situaci a zabránit roztavení pracovního vinutí - provoz stávající ochrany, který může být instalován na různých místech:

  • uvnitř kompresoru;
  • v samostatném proudovém ochranném relé;
  • uvnitř spínacího relé.

Zařízení, které kombinuje funkce aktivace spouštěcího vinutí a proudové ochrany motoru, se nazývá pulzní ochranné relé. Většina chladicích kompresorů dokončí tento mechanismus přesně.

Činnost současné ochrany je založena na třech zásadách:

  • když se zvyšuje síla proudu, odpor se zvyšuje, což vede k ohřevu vodivého materiálu;
  • pod vlivem teploty dochází k expanzi kovu;
  • , koeficient tepelné roztažnosti pro různé kovy je odlišný.

Proto se používá bimetalická deska, která je svařována z plechů s různými koeficienty roztažnosti. Taková deska se ohřívá při zahřívání. Jeden z jeho konců je pevný a druhý se odkloní, uzavře kontakt.

Pro vytápění bimetalového spínače, obvykle umístěného v blízkosti spirály, kterou prochází elektřina. I když někdy provádějí přímkuvarianta ve formě vodivé desky

Deska je určena pro teplotní odezvu při průchodu určité síly. Proto je nutné při výměně relé zkontrolovat jeho kompatibilitu s instalovaným modelem kompresoru.

Možné závady a kontroly

\ t

Vzhledem k zanedbatelnému počtu reléových prvků je můžete neustále testovat na výkon. To vyžaduje plochý šroubovák a multimetr.

Problémy s provozem relé

Z konstrukčního hlediska je relé s cívkou zařízením s normálně otevřenými kontakty a variantou s polohováním - s normálně sepnutými kontakty. Ačkoliv v tomto i dalších případech jsou možné varianty, při startu nedojde k žádnému přívodu proudu k počátečnímu vinutí, nebo naopak nebude fungovat vypnutí.

Pokud je kompresor v dobrém provozním stavu, ale není aktivován příkazem z řídicí jednotky chladničky, znamená to, že na vinutí spouštěče startéru není napětí. Důvodem může být:

  • elektrické roztržení;
  • problém kontaktního pásu;
  • přehřátí plakátu;
  • provoz systému elektrické ochrany a jeho nevrácení do normální polohy.

Pokud je chladnička zapnuta po dobu 5-20 sekund a poté vypnuta, je to často důsledek činnosti ochranného mechanismu relé. Důvody mohou být následující:

  • ochranný mechanismus je dobrý a provoz je způsoben problémy v pracovním vinutí motoru;
  • ochranný mechanismus je dobrý, alerelé neporušuje kontakty v obvodu spouštěcího vinutí;
  • ochranný mechanismus je vadný, dochází k chybnému provozu při nedostatečném ohřevu.

Protože příčina poruchy může být několik, je nutné dokončit diagnostiku relé chladničky.

Náklady na ochranu před přenosem takových značek, jako je Atlant nebo Biryus, nepřesahují 500 rublů. Pokud budete rychle kupovat a instalovat nové zařízení, lednice nebude mít ani čas na rozmrazení

Odpor při volání přes odpor

Vadné relé může být detekováno multimetrem. K tomu je třeba zavolat tři oblasti elektrického kruhu:

  • Pokud dojde k přerušení v úseku od vstupu do výpusti k pracovnímu vinutí, je nutné zkontrolovat místo, kde jsou kontakty odpojeny ochranným mechanismem. Je možné, že to fungovalo a nevrátilo se do svého původního stavu nebo oxidovaných otevřených kontaktů.
  • Pokud není žádný kontakt na místě od vchodu do vývodky s počátečním vinutím, jsou kromě banálního přerušení vodiče možné dvě možnosti: otevření obvodu s ochranným mechanismem nebo nepřítomnost kontaktu přes tyč.
  • Přerušení přímého (nulového) úseku znamená mechanické poškození řetězu - je snazší najít a opravit.

Je-li práce relé založena na použití indukční cívky, pak je nutné donutit tyč k síle - jinak nebude žádný kontakt.

Kontrola užitečnosti plakátu

Zajistěte, aby plakátFunguje to správně, je nutné jej zkontrolovat v chladném a horkém stavu.

Nejdříve musíte počkat, až se polohovadlo vychladne (není to dostačující pro 2-3 minuty k běhu) a zazvonit ho multimetrem. Při absenci proudu nebo registrace velkého odporu je polohovadlo vadné a je třeba jej vyměnit.

Pokud zařízení pracuje správně, při testování ve studeném stavu by měl multimetr vykazovat mírný odpor

.

Pro kontrolu schopnosti separace je nutné připojit spotřebiče elektrické energie k polohovacímu zařízení, například ke stacionární žárovce. To vyžaduje elektrickou zástrčku se dvěma svorkami, které se připojují ke vstupu do zařízení. Vodiče z lampy jsou připojeny ke svorkám, což vede k nule a počátečnímu vinutí.

Po zasunutí zástrčky se žárovka rozsvítí. Protože jmenovitý proud experimentu v experimentu je mnohem menší než na začátku kompresoru, plakát se bude dlouho zahřívat - pro lampu kamna bude doba odezvy 20-40 sekund.

Pokud po chvíli zhasne kontrolka, jednotka funguje správně. Pokud není spotřebič vybit, znamená to, že polohovač nefunguje. Doma je jeho oprava nemožná, je levná, takže je nutné zakoupit parametr podobný prvku.

Poškození kontaktní lišty

Existují dva typy problémů s kontaktní lištou:

  • při zavírání kontaktů není žádný proud;
  • tyč se zasekne a neklesne.
  • První problém může vzniknout oxidacíkontaktů V tomto případě musí být očištěny smirkovým papírem. Příčinou může být také zkreslení polohy tyče, pak ji musíte nastavit vodorovně.

    K čištění kontaktů a odstranění nečistot nebo stop oxidace můžete použít malý papír na smirkový papír, aby se dal na jehlu nebo tenký pružný šev

    .

    Složitějším problémem je umístění kloubů tyče tyče, které je ovlivněno magnetickým polem elektromagnetu. Řešení tohoto problému je individuální a závisí na typu poruchy.

    Lepení popruhů je v tom, že neodchází s jádrem. K tomu je nutné vyčistit kontakty, aby se odstranily lepkavé látky a aby byly hladké.

    Častý provoz proudové ochrany

    Pokud volající identifikuje nedostatek kontaktu ze vstupu na obě vinutí, pak s největší pravděpodobností došlo k poruše v ochranném pásmu. Ve většině případů je to buď odchod kontaktu, který odemkne bimetalovou desku, nebo poškození v oblasti topného spirálu.

    Bimetalická deska a hélium, které ho ohřívá, nemohou být ohýbány, přemísťovány nebo prováděny jinými činnostmi, které způsobují změnu nastaveného režimu provozu. Pokud nemůžete opravit škodu, jinak budete muset koupit nové relé.

    Video instrukce pro opravy reléových ochranných zařízení

    Přehled principu provozu, typů a hlavních závad relé:

    Známky poruch společného spínacího relé RKT. Připojení externího kondenzátoru pro kompenzaci nestabilního napětí:

    Posuv motoru a relé. Oprava cívky:

    Nekomplikovaná konstrukce spoušťového relé vám umožňuje nezávisle vyhledat chyby a snadno je odstranit. To nevyžaduje důkladnou znalost elektrické energie ani speciální nástroj. Je však nutné dodržet přesnost, protože funkce drahého vybavení závisí na kvalitě prováděné práce.