Výměna ložisek v elektromotoru

Hlavním úkolemelektromotoru je vytvořit rotaci. A pro snížení tření v rotačních mechanismech jsou ložiska. Pokud je budete následovat a namazat, životnost ložisek se několikrát zvýší. Pokud je to nutné, vyměňte jedno nebo obě ložiska nebo údržbu motoru, je nutné demontovat elektromotor a dostat rotor nebo kotvu s 2 ložisky na hřídeli. Demontujte motor této příručky.

Obsah
  1. Kontrola ložisek v elektromotoru
  2. Jak odstranit ložiska z hřídele elektromotoru
  3. Jak umístit ložisko
  4. Co mazat ložisko elektromotoru
  5. Přípustná teplota ložisek elektromotoru

Kontrola ložisek elektromotoru

Vždy dbejte na podmínkyložisek elektromotorů. S opotřebením nad přípustným ložiskem se ložiska přehřívají a motor začne pracovat hlučně. Pokud nejsou během ložisek nahrazeny, může být ve zvláště zanedbávaném stavu otočen tak, aby se vzájemně dotýkaly stacionární části - statoru a pohyblivého rotoru nebo kotvy. A hrozí vážné poruchy v elektromotoru, které mohou být ve většině případů obnoveny, bez výměny nového rotoru nebo kotvy není možné.

Zkontrolujte, zda jsou ložiskajednoduchá. Pro kontrolu je nutné umístit elektromotor na pevný povrch. Potom položte jednu ruku na elektromotor a hřídel otočte. Rotor se musí otáčet rovnoměrně a volně, bez těsnění.Snažte se slyšet škrábání zvuků nebo pociťujte nerovnoměrné otáčení rotoru. To jsou první známky nutnosti vyměnit ložiska.

Zkontrolujte zpět.V každém válečkovém ložisku (kuličkovém nebo válečkovém) musí být radiální a podélná nebo axiální vůle. To je normální, protože stejné nové ložisko má vůli. Hlavní věc je, že by nepřekročil přípustné limity.

  • Pro kontrolu radiální vůleje nutné položit motor na pevný povrch a předat hřídeli, aby se pokusil co nejvíce odmítnout v různých směrech. Mezera v mikronech, takže nedovolme velkou odchylku. Velikost posuvu závisí na velikosti elektromotoru. U domácích modelů motorů by měly být odchylky sotva znatelné.
  • Kontrola axiální vůleje mnohem jednodušší. Vezmeme hřídel na sebe nebo tlačíme rotor od sebe, odchylka v domácích elektromotorech by neměla být větší než 3 milimetry. Čím je tato hodnota blíže nule, tím lépe.

Pokud rozebíráteelektromotoru, všimnete si stopy tření rotoru kolem statoru, což jasně ukazuje opotřebení ložisek. Pokud je rotor špatně setřen, musí být vyměněn.

Jak odstranit ložiska z hřídele motoru

K odstranění ložisekz hřídele budete potřebovat speciální stěrky. Tato zařízení se liší velikostí a designem. Masivnější, se třemi a čtyřmi záchytnými tlapkami se hodí pro velké hřídele a pro malé se hodí s vyměnitelnými deskami nebo pásy.zachytit.

Povšimněte si potřeby zdůrazněnívnitřního kroužku ložiska.

Máte-li potíže s otáčením rukou, použijte k prodloužení páku kus trubky. Co by bylo jednodušší, namažte hřídel strojním olejem.

Jak uvést ložisko

Nové ložiskov jeho šířce, vnitřním a vnějším průměru musí přesně odpovídat výměně.

Při montáži dbejte na to, aby se nečistoty nedostalydo ložiska. Kvůli tomu rychle selže. Uvnitř by také neměla být žádná koroze, štěpení a jiné poškození.

Ložiskajsou osazena pomocí kovové trubky, zvolené podle vnitřního průměru ložiskového kroužku. Před zahájením procesu připravte povrch.

Pozorje nutné připojit ložisko bez zkreslení, proto je nutné bít ne po stranách trubky, ale vytvořit visací zámek, který vám umožní zasáhnout střed.

Proces lze podstatně zjednodušit , pokud se ložisko zahřívá ve vroucím oleji. Dávejte pozor, abyste při ohřevu nepoužívali otevřený oheň, doporučuji - elektrický vařič. Nechte medvěda ležet 5-10 minut ve vroucím oleji, pak ho vezměte s kovovým háčkem a nasaďte na rotor rotorem nebo hadříkem.

Než namažte ložisko elektromotoru

V průběhu montáže závisí další výkon ložisekložisek na jejich počátečním mazání, protože u většiny elektromotorů je konstruktivně předpokládánnení třeba dále vyměňovat nebo doplňovat mazání ložisek.

Ložiska v elektromotorech jsou mazána tukems mazivem . Pro modely s rychlostí až 3000 za minutu se hodí Litol 24 (vodotěsný) nebo Citam 201 (ne vlhký). CIATIM-202 se používá k mazání vysokorychlostních motorů.

Mazivo je naplněnos maximálně 12 objemy ložiskové komory v motorech do 3000 otáček za minutu a pro více vysokorychlostních - 13 dutin. Nepoklánějte, přebytek bude stále vyčnívat, když se odvalí z ložiska.

Přípustná teplota ložisek elektromotoru

Maximální přípustná teplota ložisek elektromotorů nesmí překročit následující hodnoty:

  • U valivých ložisek(kulových nebo válečkových) používaných v domácích elektromotorech a ve většině výroby nesmí teplota překročit 100 ° C.
  • U ložisekby teplota neměla překročit 80 ° C, ale teplota oleje by neměla být vyšší než 65 ° C.

Při výrobě, v případě potřebyelektromotoru v horkých podmínkách, se používají také speciální modely ložisek, které odolávají vysokým teplotám.